Nieuwe Standaard aanvragen en melden (STAM)

Op maandag 26 juli 2021 is op de pre-productieomgeving van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) de nieuwe software (versie PI19.2) geïnstalleerd. Een van de onderdelen is een nieuwe versie van de Standaard aanvragen en melden (STAM versie 2.0.0). Bij kwaliteitscontroles in de keten is samen met leveranciers vastgesteld dat bij een aantal leveranciers de koppeling voor de VTH-software niet goed werkt met deze nieuwe standaard.

Opnieuw testen

Het terugdraaien van de uitrol was helaas geen optie omdat wij de leveranciers in staat willen stellen om zo snel mogelijk de aanpassingen in hun VTH-software door te voeren. Ze kunnen deze aanpassingen dan opnieuw testen met de landelijke voorziening van het DSO (DSO-LV) in de pre-productieomgeving.

Gevolgen voor overheden

Helaas betekent dit dat zolang deze VTH-software nog niet is aangepast, het VTH-systeem de ingediende aanvragen niet kan ontvangen en verwerken. Ook kunnen tot die tijd geen nieuwe overheden worden aangesloten op het STAM-koppelvlak.

Omdat enkele leveranciers de STAM 2.0.0-berichten nu nog niet goed kunnen verwerken, heeft dit mogelijk ook gevolgen voor het kunnen gebruiken van de Samenwerkfunctionaliteit (SWF).

Wij betreuren dit en doen er alles aan om de softwareleveranciers te ondersteunen bij het testen van de VTH-software na het doorvoeren van de benodigde aanpassing.

Meer informatie over de bevindingen en wijzigingen

Alle overige bevindingen en de wijzigingen in deze release kunt u bekijken op de pagina Release notes bij release PI-19.2. Het overzicht met bekende problemen (known issues) wordt zo snel mogelijk bijgewerkt.

Bron: aan de slag met de omgevingswet 30-07-2021

Thema's: Omgevingswet

Tags: OLO / DSO