Tips voor dienstverlening onder de Omgevingswet

Bron: Platform31

Auteur: Alissa Kerklingh

De Omgevingswet moet zorgen voor meer inzichtelijkheid en een betere dienstverlening. Het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) speelt hierin een belangrijke rol. Hoe zorg je ervoor dat dit begrijpelijk is voor burgers die hiermee te maken krijgen? En zijn er nog andere dingen die een gemeente kan doen om de dienstverlening te verbeteren? In de leerkring bespraken we op 9 februari de dienstverlening. Op basis hiervan hebben we 11 tips voor een begrijpelijk DSO.

11 tips voor een begrijpelijk DSO

Verschillende doelgroepen zullen gebruik maken van het DSO, waaronder burgers. Wie checkt er in een gemeente op begrijpelijkheid van het DSO? Burgers hebben vaak geen kennis van regelgeving en zij begrijpen jargon niet altijd. Zij krijgen te maken met het Omgevingsloket, een onderdeel van het DSO. Hierin kunnen zij nagaan of een vergunning nodig is en kunnen ze een vergunning aanvragen. Het is belangrijk dat de vragen die hierin gesteld worden ook duidelijk zijn. De toepasbare regels, vertaald in vragenbomen, zijn een belangrijk onderdeel van het lokale DSO. Stephan Stipdonk, onderzoeker bij Rijkswaterstaat naar gebruikerservaring van het DSO, geef tips om deze duidelijk te formuleren.

Lees hier het hele artikel

Bron: Platform31 15-03-2023

Auteur: Alissa Kerklingh

Thema's: Omgevingswet

Tags: OLO / DSO Omgevingswet