Het stookseizoen is weer begonnen. Dit betekent dat mensen weer houtkachels en haarden gaan gebruiken. De meesten stoken hun kachel als bij- of sfeerverwarming. Waar de stoker veel plezier beleeft van het vlammenspel, geeft dit ook een flinke uitstoot van fijnstof en andere vervuilende stoffen. Daarnaast klagen omwonenden regelmatig over rook- of stankoverlast.
Gemeentelijke handhavers (boa’s) zijn dagelijks aanwezig in de wijken en buurten en kennen de omgeving en bewoners vaak goed. Juist vanuit die zichtbaarheid en lokale betrokkenheid signaleren zij regelmatig situaties van dierverwaarlozing of -mishandeling.