Het kabinet werkt aan energiezuinige en emissievrije gebouwen. Sinds 29 mei 2026 gelden nieuwe regels voor de energieprestatie van gebouwen. In een Kamerbrief licht minister Elanor Boekholt‑O’Sullivan van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening toe hoe Nederland met deze stappen uitvoering geeft aan de Europese richtlijn voor de energieprestatie van gebouwen (EPBD IV). De EPBD IV wordt in tranches ingevoerd, waarvan de eerste nu in werking is getreden.