Wat is de huidige brandveiligheidssituatie in gebouwen op Bonaire, Sint Eustatius en Saba (de BES-eilanden)? Wat is het verschil met de Nederlandse situatie? Welke knelpunten ervaart het Brandweerkorps Caribisch Nederland (BKCN) bij zijn werkzaamheden in relatie tot risicobeheersing? En welke wensen heeft het korps? Het NIPV heeft dit onderzocht in opdracht van BKCN en adviseert een aantal verbeteringen.
Nederland bouwt in toenemende mate op grotere hoogte en met meer dichtheid. Het aantal gebouwen tussen de 20 en 70 meter neemt snel toe, maar de bestaande eisen blijven achter bij de extra risico’s die deze ontwikkeling met zich meebrengt. Federatie Veilig Nederland pleit voor een meer risicogerichte benadering binnen deze hoogtecategorie. Gebouwen van 69,5 meter zijn het meest risicovol door de opzet van de huidige regelgeving
De vereniging BWT-Nederland heeft samen met Kenneth Smit een cursus Participeren is Communiceren samengesteld
Gebouwen moeten voldoen aan wet- en regelgeving. Daarom worden bouwplannen, voorafgaand aan de bouw, getoetst aan de regelgeving en wordt tijdens de bouw gecontroleerd of de eisen ook worden nageleefd. Sinds 1 januari 2024 is een deel van de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) in werking getreden.
In de afgelopen periode is Bouwkwaliteit in de Praktijk 2 verschenen.
Minister De Jonge (BZK) informeert de Tweede Kamer over wat Nederland heeft gedaan op het terrein van brandveiligheid sinds de brand in de Grenfell woontoren in Londen (Verenigd Koninkrijk) in 2017. Aanleiding voor deze brief is de brand in een woongebouw in Valencia (Spanje) op 22 februari 2024.
Nederland heeft te maken met een omvangrijke funderingsproblematiek, zowel in stedelijk als landelijk gebied. Het probleem speelt op dit moment bij ongeveer 425.000 gebouwen. Deze gebouwen hebben al verzakkingsschade of krijgen daar tussen nu en 2035 mee te maken. Zonder preventieve maatregelen zal het aantal gebouwen met funderingsschade fors toenemen. Het totale schadebedrag kan oplopen tot € 54 miljard. Om te voorkomen dat de funderingsproblematiek ontaardt in een funderingscrisis stelt de Raad voor de leefomgeving en infrastructuur (Rli) in zijn advies ‘Goed gefundeerd’ een nationale aanpak funderingsproblematiek voor.
Sinds 9 maart zijn een aantal veranderingen zichtbaar in de algemene set indieningsvereisten in het Omgevingsloket. Het gaat om veranderingen bij vragen in stap 6 (Uw gegevens) en stap 7 (Verzoek indienen) van een aanvraag.
Voor de Bepalingsmethode milieuprestatie bouwwerken staat een aantal ingrijpende wijzigingen op stapel. De wijzigingen hebben gevolgen voor de berekening van de milieuprestatie (MKI en MPG). De komende tijd zullen wij in een reeks artikelen de wijzigingen beschrijven en de effecten ervan toelichten
Sander Woertman, programmaleider Lente-akkoord, was o.a. namens NEPROM aanwezig tijdens een rondetafelgesprek circulair bouwen om de visies van de samenwerkende brancheverenigingen in te brengen.
Ik krijg momenteel veel vragen rond een tijdelijke woonunit (keet/stacaravan) bij een te bouwen of te verbouwen woning. En dan vooral of deze tijdelijke woonunit onder kwaliteitsborging valt. Om als woning onder kwaliteitsborging te vallen, kijken we uiteraard naar de activiteit bouwen.
Sinds de brand in de Grenfell-toren in Londen in juni 2017 is er veel aandacht voor de brandveiligheid van gevels. In diverse landen staan gevels of gevelmaterialen ter discussie en worden of zijn de brandveiligheidsregels voor gevels aangescherpt. Ook in Nederland zijn er stappen genomen om de wetgeving aan te scherpen. Paul Hoondert en Rudolf van Mierlo werken aan de ontwikkeling van een richtlijn voor het testen van gevels op een grote schaal. In dit artikel beschrijven zij de reden voor aanscherping van de geveleisen en de ontwikkeling van grote schaal brandtesten waarmee de Nederlandse bouw in de komende jaren intensief te maken zal krijge
Het wetsvoorstel Versterking regie volkshuisvesting is vandaag naar de Tweede Kamer gestuurd. Deze wet zorgt ervoor dat overheden beter en sneller kunnen sturen op hoeveel, waar en voor wie we gaan bouwen. Het Rijk, provincies en gemeenten kunnen zo de regie hernemen op de volkshuisvesting en de woningbouwopgave in het bijzonder. Deze opgave is groot: van 2022 tot en met 2030 moeten we 981.000 nieuwe woningen bouwen, waarvan twee derde betaalbaar.
Initiatiefnemers van bouw- en sloopwerkzaamheden zijn verplicht om maatregelen te nemen die de uitstoot beperken van stikstofverbindingen naar de lucht. In een handreiking staat hoe het bevoegd gezag de uitvoering kan beoordelen van deze emissiereductieplicht.