Maak vervolgens een plan van aanpak en beschrijf daarin hoe de problematiek rond de asbestdaken in de gemeente kan worden aangepakt. Een handig hulpmiddel is onderstaande handhavingsmix:
Keuzes bij het opstellen van een plan van aanpak zijn bijvoorbeeld:
- Wil de gemeente actief bezig zijn of neemt zij een meer passieve rol m.b.t. de verwijdering van de asbestdaken in de gemeente?
- Hoe informeert de gemeente de eigenaren over wat er van hen verwacht wordt (Zie 5: Communicatie)?
- Wil de gemeente de eigenaren verleiden om reeds vroeg aan de slag te gaan?
- Hoe verleid de gemeente eigenaren (subsidies, verlaging op belastingen, belonen). Denk hierbij ook aan landelijke en provinciale mogelijkheden.
- Eenvoudig maken om daken te saneren, ondersteuning bieden (Zie 6: Verleidingsmethoden)
- Wat zijn mogelijke oplossingen met betrekking tot het tegelijkertijd verduurzamen?
- Kan de gemeente al het werk in één keer aan of is fasering gewenst?
- Gaan burgers bij grotere bewustwording ook eerder om een handhavingsverzoek vragen en is de gemeente daar klaar voor?
- Welke keuze maakt de gemeente bij faseringen?
- Welke kosten zijn hieraan verbonden en voor wie?
- Kan het toezicht op de saneringen het werk aan?
- Welk beleid gaat de gemeente opstellen afhankelijk van de keuzes die zijn gemaakt?
- Als er nog geen beleid is, hoe gaat de gemeente om met particulieren die de daken kleiner dan 35 m2 zelf mogen verwijderen?
- Maak afspraken met de ketenpartners om risico op illegale sanering en verspreiding van asbest in de omgeving zoveel mogelijk te voorkomen.