4. Plan van aanpak

Maak vervolgens een plan van aanpak en beschrijf daarin hoe de problematiek rond de asbestdaken in de gemeente kan worden aangepakt. Een handig hulpmiddel is onderstaande handhavingsmix:

Keuzes bij het opstellen van een plan van aanpak zijn bijvoorbeeld:

  • Wil de gemeente actief bezig zijn of neemt zij een meer passieve rol m.b.t. de verwijdering van de asbestdaken in de gemeente?
  • Hoe informeert de gemeente de eigenaren over wat er van hen verwacht wordt (Zie 5: Communicatie)?
  • Wil de gemeente de eigenaren verleiden om reeds vroeg aan de slag te gaan?
  • Hoe verleid de gemeente eigenaren (subsidies, verlaging op belastingen, belonen). Denk hierbij ook aan landelijke en provinciale mogelijkheden.
  • Eenvoudig maken om daken te saneren, ondersteuning bieden (Zie 6: Verleidingsmethoden)
  • Wat zijn mogelijke oplossingen met betrekking tot het tegelijkertijd verduurzamen?
  • Kan de gemeente al het werk in één keer aan of is fasering gewenst?
  • Gaan burgers bij grotere bewustwording ook eerder om een handhavingsverzoek vragen en is de gemeente daar klaar voor?
  • Welke keuze maakt de gemeente bij faseringen?
  • Welke kosten zijn hieraan verbonden en voor wie?
  • Kan het toezicht op de saneringen het werk aan?
  • Welk beleid gaat de gemeente opstellen afhankelijk van de keuzes die zijn gemaakt?
  • Als er nog geen beleid is, hoe gaat de gemeente om met particulieren die de daken kleiner dan 35 m2 zelf mogen verwijderen?
  • Maak afspraken met de ketenpartners om risico op illegale sanering en verspreiding van asbest in de omgeving zoveel mogelijk te voorkomen.