Utiliteitsbouw na 2030: geen label A, wel ‘zero emission
Er verschenen de laatste tijd berichten waarin sprake is van een label A-verplichting voor utiliteitsbouw vanaf 2030, maar dat klopt niet. Wat moet er in 2030 wél gerealiseerd zijn en hoe draagt de Renovatiestandaard bij aan toekomstbestendige ontwikkelingen? De duurzaamheidslat voor gebouwen wordt opnieuw hoger gelegd, als de EU binnen zeer afzienbare tijd de herziene Energy Performance of Buildings Directive publiceert (EPBD IV). Duurzaam Gebouwd vroeg Selina Roskam, coördinerend beleidsmedewerker Energietransitie Utiliteitsbouw en Chris Tolsma, Senior Beleidsmedewerker Energietransitie bij het ministerie van BZK, waar de sector rekening mee moet houden.
In de komende twee jaar (2025/2026) wordt de nieuwe EPBD IV naar Nederlandse wetgeving vertaald. In deze Europese richtlijn wordt een nieuw begrip geïntroduceerd: nieuwe gebouwen moeten vanaf 2030 zogeheten zero emission buildings zijn, kortweg ZEB of in het Nederlands emissievrije gebouwen. Dat is niet alleen strenger dan het huidige begrip BENG (bijna energieneutrale gebouwen), of in het Engels NZEB (Nearly Zero Energy Building); het definieert ook preciezer waar het om te doen is: gebouwen mogen geen energie meer gebruiken die tot CO2-emissie leidt, in welke vorm dan ook.
Lees hier het hele artikel
Bron: Duurzaam Gebouwd 23-04-2024